Beskäring av gammal klätterros

Hej,
Min uppdragsgivare har en stor gammal klätterros som växer på en båge över en ingång till byggnaden. Denna har inte beskurits på många år och är alldeles för stor för spaljen.
Den finns en till i samma trädgård vilken välte vid blomningen nu i sommar.
Jag är orolig att den denna vinter inte kommer klara belastning av snö och att även denna kommer välta om vi väntarmed beskäring till våren.
Det är lite speciell historisk miljö och man vill gärna bevara växterna.
Är det riskabelt med tanke på kommande kalla dagar i höst att besköra den ganska kraftigt nu i augusti?

Kommentarer

  • Hej!
    Nu har det hunnit bli oktober, vi ber om ursäkt att frågan fastnat på vägen hos oss! Det hade varit bättre att klippa lite tidigare under hösten, och naturligtvis ännu hellre på våren, som du skriver. Risken med att skära så här sent är att den fryser in från snittytorna. Ett alternativ kan vara att ta några större grenar en bit utanför där du egentligen hade velat skära, bara så mycket att den inte välter under vintern, och att till våren göra den egentliga beskärningen då du ser vad som frusit in.

    Anna-Carin Ek Trädgårdsmästare - hortikultur