Beskära tujahäck

Hej.
Vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan och har nu i dagarna blivit å lagda att klippa vår tujahäck då den hänger in på kommunens gångbana. Vad vi förstår är det inte lämpligt att klippa den vintertid och inte för mycket i taget. När är det lämpligt att klippa tujahäcken och hur ska man gå tillväga för att kunna smalna av häcken utan att den blir brun.
De tidigare ägarna har låtit häcken växa fritt och den är i dagsläget ca 3 meter bred. Det som sticker ut på kommunens trottoar är ca 20-30 cm.
Om ni behöver bilder för att kunna uttala er så får ni säga till så återkommer vi med det.
Stort tack på förhand.
Hälsningar.
//Per och Ylva
Per

Kommentarer

  • Hej!
    Tuja beskärs på vårvintern eller hösten. Det blir lätt fult om man skär i äldre tuja-ved och det hade varit bättre om häcken hållits efter regelbundet. Ofta kan man ta de allra lägsta grenarna som ligger på marken ända in till stammen utan att det påverkar utseendet negativt - bedöm om det är lämpligt för er häck. Pröva därefter att klippa in de mest utspretande grenarna in till en förgrening tills ni fått in häcken till den önskade bredden. I bästa fall kan detta göras diskret beroende på hur häcken växt. Gör därefter årlig beskärning i partier med gröna barr. Grundregeln är att häckar ska vara bredare nedtill än upptill så att ljus når det nedre partierna.

    Lycka till!
    /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare