Beskära trädtomat?

Hej.
Jag har lyckats få upp tre ståtliga trädtomatplantor från frö. Nu är de ca 1 m. Och står halvglasat uterum. Ska övervintra dem inomhus men undrar om ni kan hjälpa mig med beskärningsfrågor jag har. När ska de beskäras? Hur mycket? Och på vilket sätt?

Vänligen,
Emilie

Kommentarer

  • Hej Emelie

    Beskärning av trädtomat, Solanum betaceum, behöver göras av flera anledningar.

    Första beskärningen görs i unga år, när plantan nått lämplig höjd. Detta sker vanligtvis vid ungefär 1 meters höjd. Trädtomaten kan bli upp åt fyra meter och för att få en kompakt och hanterbar planta, med nåbar frukt, behöver man bryta den apikala dominansen. Detta görs genom att kapa den dominanta toppen som hämmar utvecklingen av sidogrenar. När toppen är kapad kommer plantan få ett mer horisontellt växtsätt och börja förgrena sig.
    De andra beskärningarna görs årligen. Trädtomaten sätter frukt på årstillväxten. I odling skärs plantorna tillbaka kraftigt. Beskär man mycket, får man mycket ny tillväxt och därmed mycket frukt. Denna behandling medför att grenarna blir tunga och behöver bindas upp.

    Genom att årligen klippa tillbaka årstillväxten till några knoppar och ta bort de grenar som korsar sig, går inåt i kronan eller sitter för tätt, bygger du upp en fin öppen trädkrona/grundstruktur. Anpassa trädkronans storlek till det utrymme du odlar i. Eftersom fruktsättning sker på årsveden är det lämpligt att beskära tidig vår.

    Anna-Carin Ek Trädgårdsmästare - hortikultur