Beskära stort körsbärsträd?

Hej! Jag har ett stort surkörsbärsträd i min trädgård. Det ger visserligen god skugga till huset under heta sommardagar, men skuggar även plommonträdet bredvid. Körsbären växer för högt för att kunna plocka och blir mer fågelmat och jag får kratta kärnorna.

Kan jag beskära ett så stort träd? Kanske jag annars bör jag ta bort det till förmån för något jag äter, exv äpple?

Kommentarer

  • Hej
    Man kan alltid glesa ut och fokusera på torra grenar MEN surkörsbär brukar sällan svara vackert på en alltför brysk tillbakabeskärning med en mycket omfattande skottillväxt som resultat. Här kanske man skall överväga att antingen ta bort körsbärsträdet till förmån för ett kommande äppelträdet, eller acceptera det stora körsbärsträdet och glädjas av att man är populär bland traktens fåglar!
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent