Beskära praktmagnolia

Hej!

Jag undrar när på året man kan beskära praktmagnolia och om man kan klippa toppen om man inte vill att busken ska bli högre?

Vänliga hälsningar,
Jamilla Nilsson

Kommentarer

  • Hej
    Att beskära magnolior kan man göra när som helst om det är lite putsning med sekatör. Ifall det är mer omfattande beskärningar är rekommendationen att göra det under augusti-september.

    Klart man kan hålla efter en magnolia genom att beskära den i toppen för att den inte skall bli för stor. Börja i tid så att man inte behöver genomföra omfattande beskärningar med såg bara för att man inte stoppade dess höjdtillväxt i tid

    /Henrik

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej
    Jag har ett Magnoliaträd som vuxit sig alldeles för stort och högt. Har försökt hålla det nere i flera år, men det bara växer. Går det att beskära så att det blir varaktigt mindre i storlek?

    Med vänlig hälsning,
    Susanne Blomgren

  • Hej
    Det går bra att beskära magnolior men för att inte låta den bli för stor är återkommande mindre beskärningsinsatser - kanske varje år - nödvändigt för att bibehålla önskad storlek. Det är alltså bättre att göra många mindre beskärningsinsatser med hjälp av sekatör istället för att vänta för länge då man istället måste använda såg för att ta tillbaka dem vilket innebär större sår och ett fulare träd
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent