Beskära äppelträd

Hej,Planterade några äppelträd hösten 2018.
Ett av dem vet jag inte hur jag ska beskära nu. Det växte ut tre vågräta grenar i toppen 2020. Ingen växer uppåt och kan sparas som topp.
Ska jag ta bort alla tre eller blir det bra att spara dem?
Hur gör jag med alla små grenar som växer på stammen ovanför de grenar jag valt att spara?

Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej
    Vänta och se efter denna kommande växtsäsong hur det utvecklar sig ifall någon av de tre översta grenarna vill vika upp sig och bli en ny topp eller ifall det slår upp ett skott med en tydlig vilja att bilda en ny topp som man sedan jobbar vidare med.

    Ifall detta inte händer under växtsäsongen 2021 kan man korta in de tre översta skotten för att på så sätt tvinga fram en mer omfattande skottsättning och därefter välja ut ett skott med bra placering och riktning för att jobba vidare mer

    Hoppas detta gav några råd - annars är det bara att återkomma
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent