Bekämpningsmedel i ickeekologiska växter påverkan pollinerare

Hej
Vi håller på med ett projekt i Färjenäsparken för att gynna vilda pollinerare (LONA Naturvårdsverket). Vi ska bl à plantera pollen- o nektarrika växter o då uppkom frågan om icke-ekologiska plantor från handelsträdgårdar kan vara skadliga i o m att de kan innehålla bekämpningsmedel?
Dave Goulson har skrivit om det i ”The garden jungle” t ex•
Om det är så kan ni tipsa om var man kan köpa ekologiska plantor?
Mvh Ylva

Kommentarer

  • Hej!
    Vi har inte specialkunskap om dessa frågor, några som kan veta mer är Åslög Dahl forskare/pollen på Göteborgs Universitet och entomolog Peter Nielsen, Göteborgs Naturhistoriska Museum.
    Det är av flera anledningar rekommenderat att köpa ekologiskt odlade plantor, leverantörerna får svara för sitt sortiment. Viktigt att tänka på att odla växter där man inte förädlat bort pollenet (som tex hos många solrosor) eftersom pollen är viktigt för binas uppfödning av nya bin.
    Hoppas ni får tag på mer information!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare