Bekämpa aspar

Hej, Tack för möjligheten att ställa frågor här.
Vi är i färd med att bekämpa ett bestånd av aspar genom ringbarkning. Man kan tydligt se när en ringbarkad asp har dött men kan man då avverka den eller behöver man av någon anledning låta den stå död under en period och i så fall hur länge? Om den behöver stå kvar en period, kan man ändå såga av den 1,5 meter upp på stammen för att ändå bli av med huvuddelen av trädet? Hur tjock i diameter bör stammen på en asp vara som minimum för att ringbarkas?
Christofer

Kommentarer

  • Ringbarkade aspar (se till att ta bort ca 30 cm brett och bara inner och ytterbark, inte ved) behöver stå kvar tills de inte producerar blad längre, annars kommer de att skjuta rotskott. Därefter (tar normalt 2-3 år) kan man ta bort dem.
    Stora bestånd kan vara svåra att bli av med, det kan vara lättare om man delar upp det i mindre portioner, gärna klungor som misstänks vara samma individ (de sitter ju ihop med jordstammar). Alla storlekar i varje klunga ringbarkas då.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent