Behandling av rosenbuske

Vi har en vild rosenbuske som varje sommar blir angripen av en sjukdom som gör att löven förtvinar och faller av. Hur behandlar man den så detta elände försvinner?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är svårt att säja exakt vad din rosbuske lider av, kanske svartfläckssjuka, som är vanligt förekommande. Rosor får lätt olika svampsjukdomar som sprids via sporer och gynnas av hög luftfuktighet. Vattna aldrig på bladen, håll markytan torr och ren, kratta bort angripna blad som fallit av och täck gärna jordytan med grov sand eller fint grus.

    Att hålla rosor i god växt är bästa förebyggande åtgärden mot alla slags sjukdomar och gör att plantan klarar eventuella angrepp. Placeringen skall vara varm, väldränerad och luftig. Glesa ur och beskär så att det inte blir för mycket bladmassa kvar som stänger in svampsporer. Jorden skall ha bra näringsbalans. Gödsla hellre lite och ofta - mycket kalium (K) är bra men var sparsam med kvävegödsling (N).

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare