Begonia

Hej!
Jag skriver för att få hjälp. För några år sedan såg jag en begonia vars blad var tjocka och runda och hade en intensiv och stark röd färg. Blommorna hade en vacker och livlig röd färg och gula pistill. Begonian som jag såg liknade begonian på nedanstående bild, men bladen var en nyans ljusare, liknande röda färgen som jordgubbar har.

Jag har sökt i flera blomaffärer och på Internet, men jag har aldrig mer sett en begonia som har blad i den här underbar färgen. Dem enda begonior som jag har hittat har mörkröda eller brunröda blad, som till exempel Begonia ”Viking Red on Chocolate”.

Känner någon igen beskrivningen? Och kan någon namnet på den begonian? Vet någon var jag kan få tag på växten eller frön?

Jag vore tacksam om ni kan hjälpa mig att hitta en sådan begonia.

Tusen tack för hjälpen.

Kommentarer

  • Hej,
    Begonian på bilden ser ut som en sommarbegonia. Det finns många olika sorter både med gröna och mörka blad och det är omöjligt att veta exakt vilken som avses.
    En mörkbladig sort som Botaniska trädgården använde i bildrabatten i entrén 2017 (Majblomman) var Begonia x hortensis 'Nightlife Red'. Sorten frösåddes och frön köptes av den engelska fröfirman Moles Seeds.
    Lycka till!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare