Begonia sjukdom?

Hej! Jag har en begonia som är stulen som stickling från ert växthus. Det skedde av en liten tant på 40-talet så jag hoppas preskriptionstiden gått ut😅 Den har funnits i vår familj sedan dess. Ser ut och beter sig ungefär som en "änglavinge" men med något större blommor och ev något knubbigare blad. Den brukar bli lite trött pp vintern och nu ffa på vårkanten har många av bladen en rostaktig beläggning på baksidan. Kan inte se sporbildning. Blir det mycket så trillar bladet. Den har gjort så här många år och blir fin och frodig igen om den får lite kärlek och sol, men har alltid kvar detta på några blad, oftast äldre. Jag vill ge bort sticklingar men vill inte sprida någon eventuell sjukdom. Vad kan det vara? Och vad kan det vara för en namnsort tro? Ni får gärna tillbaka en stickling (om ni vågar;) Vänlig hälsning /Matilda

Kommentarer

  • Hej Matilda,
    har du möjlighet att lägga upp en bild på plantan här så är det lättare för oss att avgöra vad det är.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Åh sorry! Bifogade bilder men de kom visst inte med. Försöker igen. Vänlig hälsning Matilda

  • Tyvärr har jag inga bra bilder då den är stor. Med stor kruka och kärlek så skickar den iväg lite bambuliknande upp till meterhöga skott. Står den trångt blir den mer kompakt och söker seg utåt sidorna. Blommorna hänger i stora rosa klasar som utvecklas i två stadier.
  • Hej Matilda!
    jag tycker att det ser ut att vara Begonia corallina på svenska kallad korallröd begonia.
    Tyvärr kan vi inte hjälpa dig med orsaken till rostaktiga beläggningen, men jag vill tipsa dig om FORs rådgivning. https://www.for.se/tradgardsradgivning/

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent