Bästa skötsel av en japansk bräken.

Hej!
Ställer min fråga till trädgårdsmästaren eller någon av er andra kunniga.

Min japanska bräken har stått i en en liten kruka under vintern och har fått bruna blad. Det är nog inte en optimal placering för växten. Nu ska jag plantera om den i ny rhododendrumjord. Ska jag klippa ner alla bruna blad? Kommer det nya blad?

Bästa hälsningar
Anette

Kommentarer

  • Hej Anette,
    Du behöver precisera vilken art av japansk ormbunke du har om vi ska kunna ge bra råd. Se här för några förslag:
    https://skud.slu.se/nav/taxa?q=Japansk%20bräken&sort=leftcolumn&limit=1000&
    Döda blad kan du alltid ta bort, förhoppningsvis är det en lövfällande art som överlevt vintern och som då snällt skjuter nya blad när den får tillgång till vatten och lite värme.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej Mats!

    Japansk mahoniabräken, vintergrön.

  • Hej Mats!

    Tack för svar!
    Det är en vintergrön japansk mahoniabräken, som inte fäller sina blad.

    Många påskhälsningar
    Anette

  • Cyrtomium fortunei är en hyffsat tålig mahoniabräken. Det är inget konstigt att bladen ser bruna ut efter vintern, särskilt om plantan står solexponerat. Det är helt i sin ordning - växten ömsar succesivt sina gamla blad. Nya kommer snart att slå ut.
    Själv brukar jag låta de gamla bladen sitta kvar tills de nya börjat komma. På vissa plantor lämnar jag till och med de gamla bladen och låter dem förmultna (det beror på hur prydligt man vill ha det).

    Alltså: Du kan klippa bort bladen om du vill. Det går bra närsomhelst egentligen. Du kan också fundera på i vilket läge plantan står. Den tolererar förvisso ett soligt läge, såtillvida den får ordentligt med fukt. Annars får man en frodigare och friskare ormbunke i ett lite mer halvskuggigt läge.

    Mikael Pettersson, trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent