Barkskador på Thuja häck (Nyplanterad Brabant)

Jag söker hjälp med identifikation och råd till skador på en nyplanterad Thuja häck.
På bilderna ser ni hur yttersta plantan i raden har blivit avbarkad gnagd eller kanske avriven, 35 cm bark saknas (20-55 cm upp från marken).Häcken är nyplanterad våren 2021 (Thuja brabant 80 cm plantor).

Det som gör mig förbryllad är att jag under förra sommaren upptäckte en liknande skada på yttersta plantan på samma ställe. För tre veckor sedan klippte jag bort den skadade plantan eftersom jag insåg att den skulle dö. Nu är den nya yttersta plantan skadad på samma sätt och något mer omfattande skador denna gång. Jag finner inga skador på någon annan planta i häcken.

Jag är lite ställd och vet inte vad jag ska göra. Kan detta vara ett skadedjur, ett rådjur eller katter? Är det rent av små tvåfotade odjur (mycket busungar i kvarteret)? Har någon sett något liknande.

Om jag klipper bort en planta till, eventuellt planterar en ny hur kan jag skydda den från liknande åverkan? Kommer det se väldigt konstigt ut med en två år yngre planta ytterst i raden?

Tänker kanske bygga ett nät? Sätta in en övervakningskamera?

Kommentarer

  • Hej Martin, det är med all säkerhet en fejningsskada, dvs rådjursbock. De gillar klena stammar med lagom spänst, så om man skyddar den med nät tills den är stadig upphör normalt sett problemet.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent