bark fläckar

i Slottsskogen och på min mark vid Nösslinge, Halland,  har jag sett många träd med runda ljusa fläckar som en 5 kronas storlek och mindre - placerade här och där på trädets bark
det är påfallande mycket - jag har också sett samma typ av fläckar, större och oregelbundna på såväl sten som på buskars blad i Nösslinge- vad är detta, är det något smittsamt
undrar Inger Jacobsen

Kommentarer

  • Hej
    Skicka gärna in bilder så är det lättare att ge ett svar

    Tacksamma hälsningar

    Botaniska
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hejhar bara bild från Halland, men det är exakt samma sort - du ser det också på trädet bakom th
    mvh
    Inger j

  • Hej
    Det ser ut som någon typ av lav - vet tyvärr inte vilken lavtyp då jag skulle behöva kolla in den personligen. Jag skall leta efter något liknande på botaniska och ifall jag hittar det så återkommer jag
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent