Bärbuske/träd

Bifogar fyra bilder på två olika bärbuskar/träd. Den ena sorten är jag ganska säker på att det är Häggmipsel eller Sasskatonbär. Dom ser ut som stora blåbär och påminner om blåbär i i smaken och konsistens. Däremot är jag osäker på vad det andra är för något. Dom ser ut som små svarta körsbär och bären växer i rader ett och ett. Även bladen på det trädet ser ut som körsbärsblad.
Anne Styffe

Kommentarer

  • Hej!
    Ursäkta vårt väldigt sena svar! Det ser ut att stämma bra att de två översta bilderna är bärhäggmispel (Amalanchier alnifolia). De två nedre bilderna är hägg (Prunus padus).

    Vänliga hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent