Bambu för bygge som går att odla i Sverige

Hej, vi är några som har ett projekt där vi vill använda bambu för att bygga växthus, och vi vill gärna själva kunna odla bambun i växthusen.

Vi undrar vilken sort som är lämpligast för ändamålet, vi vill gärna ha en sort som är lämplig att växa i klimatet, samt tålig som byggmaterial. För just vårt ändamål behöver vi bambu som inte har en diameter på över 2cm. Vi har tänkt på Tonkin som den bästa sorten, men också på Moso, fast den är kanske för tjock? Några andra sorter ni kan rekommendera?

Uppskattar också tips om att odla bambu i Sverige och i växthus, skiljer sig växtperioden mycket, i vårt klimat, och mellan sorterna?

Hälsningar,
Klaus

Kommentarer

  • Hej
    Den bambuart som ni refererar till är Pseudosasa amabilis och är inte härdig för ett svenskt utomhusklimat. De bambuarter (och sorter) som är odlingsbara i södra Sverige får sällan grövre stammar är 2-3 cm och kanske inte är tillräcklig grova och starka för olika konstruktionsprojekt. Den grövsta bambun för svenska förhållanden är bland annat bizettbambun (Phyllostachys bissetii) som kan bli omkring 5 meter hög och få 2-3 cm grova stammar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Bor i Spanien på Svenska vintern, och är Bågskytt som använder Bambu skaft till mina pilar.
    Vad jag förstått är bästa sorten för just pilar (Tonkin Bambu(Arundinaria Amabilis)), var kan jag hitta dessa frön, så jag kan odla mina egna skaft i Spanien?

    Tacksam för råd och rön och hjälp!
  • Hej Lars,
    vi ber om ursäkt för sent svar. Det enklaste är att leta upp fröerna på internet och beställa om du inte ha ett väl sorterat gardencenter i närheten. Numera är det vetenskapliga namnet för arten Pseudosasa amabilis.

    Lycka till med bambun och bågskyttet!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent