Avenbokshäck

Hej
Vad sa vi om en grov äldre avenbokshäck.Den är 2 meter och jag vill ta ner den till 1 meter.Kan jag göra det nu..slutet av augusti?

Kommentarer

  • Hej!
    Det är rätt årstid om man vill beskära avenbok nu under juli-september. Att halvera höjden på en gammal och grov avenbokshäck går bra även om det är ett stort ingrepp. Det är alltid viktigt att grenvinklarna skärs med omsorg så att snittytorna kan läka ihop. Stammen skall vara högst är 10 cm i diameter vid toppstället, är omkretsen grövre blir det inte ett bra resultat. Du bör inte klippa in sidogrenarna samtidigt som det görs en så kraftigt beskärning på höjden - vänta 1-2 år med beskärning av dessa.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare