Avenbok

Hur nära ett bostadshus kan jag plantera en växt? Det har sagts att rötterna växer in under huset. När jag tittat på häckar så har plantorna stått mellan 50 - 60 cm från närmaste vägg.
Tacksam för svar - vänligen Leif Roos

Kommentarer

  • Hej
    Det är ingen risk att växtrötter kan gå in under ett hus och påverka husets stabilitet - då har man inte gjort grundarbetet rätt när man byggt huset. Däremot kan växtrötter täppa till dräneringar ifall man har det i husets direkta närhet samt en bostad med källarutrymme. Förutom detta kan man plantera växter rätt nära hus
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent