Avätna knoppar på rododendron

Hej!
Har en rabatt med lågväxande rododendron. _De sattes våren -16 och blommade väldigt vackert. Sedan har de varje vinter blivit avätna, sett både rådjur och harar (har skogen som granne) patrullera där. Har blivit rekommenderad ett medel som späs med vatten och skall vara effektivt mot rådjur. Brukar spruta var 3:dje vecka. Fårull har man också rekommenderat men vad får man tag i sådant?
Nu undrar jag vad mer kan man göra. Det är ju jättetrist. Knopparna har klarat sig och varit stora och fina men nu var de helt borta.
PS. Fick väldigt bra tips ang beskärning av tallbuskar. Gjorde som ni rekommenderade och det har blivit mycket bra DS.

Kommentarer

  • Hej
    Avätna knoppar av rhododendron är tyvärr något man får räkna med i naturnära områden - speciellt efter perioder av kallt och snörikt väder då annan prioriterad föda inte är tillgänglig. Jag tycker att du skall fortsätta att kolla alternativa metoder såsom fårull, tvålflingor eller vad som beskrivs att hålla bort harar och rådjur - sista utposten är tyvärr stängsel.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent