Att välja Fruktträd

Hej,

Jag planerar att köpa fruktträd och har försökt få information från dem som säljer, men de har kunskaper som är begränsade namn och pris, sedan läser de innantill från hemsidan, så därför försöker jag med er.
Min tanke är ett plommonträd, ett sötkörsbärsträd och ett äppleträd men jag har ingen aning om vilka sorter man bör välja.
Körsbär tänker jag mig mest att äta direkt, men blir det mycket vill man ju ta vara på dem på något annat sätt också.
Plommon är ju också gott att äta direkt, men bl.a. marmelad skulle jag vilja göra också.
Äpple är det ju också gott att äta direkt, men här vill jag kunna göra paj och mos också.
Sedan har vi pollineringsproblemet. Plommon och körsbär är ju i många fall självpollinerande, men äpple är det ju inte och då är frågan om man behöver köpa två träd för att få äpple och i så fall vilka?!?

Jag har tyvärr ingen aning om sorter mer än att jag tycker bäst om Jazz-äpplen. När det gäller plommon så hade alla Viktoriaplommon förr och de är goda men ibland beska i skalet och mjöliga i köttet, jag minns dock en kompis farmor som hade ett jättegammalt plommonträd med små gula plommon som var sagolikt goda.
Körsbär vill jag bara att de skall vara goda och även här minns jag från barndomen att någon släkting hade ett träd som var överfullt med mörka söta bär som vi fick äta tills vi blev dåliga i magen...

Tacksam för råd om passande sorter!
Jonas

Kommentarer

  • Hallå

    Detta är en svår fråga då svaren alltid blir personliga, därför kommer mina personliga favoriter här:

    Plommon - gilla förstås Viktoria men som du säger är skalen lite beska och då kan sorten Jubileum vara ett något bättre alternativ. Gulfärgade sorter av plommon så kanske du menar -'Reine Claude d'Oullins' vilket är en rund gulfruktig och väldigt smakfull.

    Körsbär - är det väl främst bigarrå som du är ute efter och där är min favorit 'Stella' som är mörkröd och söt, självfertil

    Äpple - där är min favorit Aroma eller Amorosa som är ett gott sensommar/tidig höst - äpple som är sötsyrlig i smaken och är god att äta direkt eller göra paj på. Det man skall tänka på är att ha en annan sort av äpple som blommar samtidigt för att försäkra sig om att man får rikligt med frukt - man kan börja med att kolla ifall det finns gott om äppelträd i omgivningen - och ifall det finns det kan man kanske lugna sig

    Hoppas detta gav något svar

    /Henrik

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent