Att ta skott från ett äppelträd

Hej!
Jag heter Petra Solgård och har en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag bor i Härryda kommun med växtzon 4 (om jag läser zonkartan rätt). Min vän, som bor i samma område som mig, har ett väldigt gott äppelträd. Jag skulle gärna ha samma sort hos mig men vet inte vad det är för sort. Därför har jag skaffat några Plant Root Box och satt runt två av vännens äppelträds grenar. Jag har lite erfarenhet av ympning av äppelträd och har får lära mig att alla fruktträd (i vart fall äppelträd) vi köper i handelsträdgårdar alltid är påympad på roten av ett vildapelträd. När jag då använder Plant Root Box så missar man ju vildroten. Till min fråga:
Vad tror ni om denna typ av förökning/föryngring? Blir detta kommande äppelträdet helt värdelös? Förlorar all möjlighet till motståndskraft mot sjukdomar? Eller finns det stor möjlighet till ett friskt träd med stark motståndskraft och som kan växa utan risk för sjukdomar? Väldigt tacksam om någon vill svara på min fråga.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar, Petra Solgård

Kommentarer

  • Hej Petra,
    jag har kontaktat vår äppelexpert, hon har tyvärr inte möjlighet att svara direkt men ber att få återkomma i nästa vecka. Jag hoppas att det går bra.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack snälla för återkoppling.
    Absolut, det går jättebra.
  • Hej Petra!
    Äppelträd vi köper i handeln är oftast ympade på någon av grundstammarna A2, MM106 och B9 vilka alla är förökade vegetativt. Vildapel, Malus sylvestris, används inte som grundstam i handeln även om den går att använda som grundstam. Ett äppelträd som är ympat på en grundstam utvecklar egenskaper från både grundstammen och den egna sorten. Grundstammen påverkar framförallt trädets höjd och storlek, trädets åldrande och tiden för fruktsättning, samt trädets härdighet. Rotäkta träd får sina egenskaper enbart från den egna sorten så det kan vara svårt att förutse dess slutliga storlek, när fruktsättningen sätter igång samt hur härdigt trädet blir. Många grundstammar påskyndar trädets åldrande för att fruktsättningen skall komma igång tidigare. En konsekvens av detta är att deras livslängd förkortas. Detta gäller framförallt svagväxande grundstammar som t.ex. B9. Ett rotäkta träd vars åldrande inte påskyndas av en grundstam kommer troligen sätta frukt senare samt bli äldre än samma sort på en svagväxande grundstam. En fördel med rotäkta träd är att man får se sortens egenskaper blomma ut till fullo. En annan fördel är att ifall ditt träd blir skadat av t.ex rådjur och sedan skjuter rotskott kan du behålla dessa utan att gå miste om din sort. Om trädet bli friskare eller mer sjukdomsbenäget är omöjligt att svara på, det beror helt på sorten och hur motståndskraftig den är. Hur härdigt trädet blir beror även det på sorten.
    Angående din metod tror jag det kan fungera, men jag tror det kan ta tid innan rötter bildas. Det vanligaste sättet att skapa rotäkta träd är att ympa sorten på en mycket svagväxande grundstam, t.ex M27, och sen plantera trädet djupare än vanligt så att ympstället och en del av den påympade sorten kommer under jordytan så att sorten kan bilda egna rötter som sedan konkurrerar ut den svagare grundstammen.
    Lycka till!

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent