Ätlig?

Hittade en stor kungschampinjon i en plantering i Göteborg. Vackert exemplar, ca 23 cm diameter och utan tecken på angrepp. Men kan man äta den?

Kommentarer

  • Jag tror du har rätt att det är kungschampinjon på din bild men skulle behöva se bild på undersida, och helst även känna den ljuvliga doften innan jag rekommenderar dig att äta.

    Ett problem med champinjoner är att de har en tendens att ta upp mycket tungmetaller. Jag skulle därför vara mycket försiktig om man kan misstänka t ex kadmium från rötslam vilket förekommer i stadsodlingar med enbart prydnadsväxter.
    Pedagogen svarar
  • Hej Kennert!

    Stort tack för svaret. Svampen har legat i kylskåpet och är fortfarande i gott skick, men som du skriver, är det ändå tveksamt om man skall våga äta den på grund av misstanke om höga halter tungmetaller från ev. rötslam. Kadmium lär finnas anrikat "normalt" i hög halt, men enligt svampguider så klassas den ändå som utmärkt matsvamp.
    Bifogar en bild från undersidan. Den ljuvliga doften är lite svårare att förmedla, dessutom är den inte så utpräglad nu när den är nerkyld.

    Hälsningar,
    Janusz
  • Tack för kompletterande bild, och med tilläggsinformationen om att den är väldoftande: Ja, visst är det kungschampinjon, och nog är de oemotståndliga.
    Jag skulle själv ha svårt att låta bli att konsumera den, men med måtta. Den information jag fått är att ev kadmium ändå är väldigt hårt bundet till svampens osmältbara beståndsdelar.

    Pedagogen svarar