Återkommande hälsoproblem med växter

Hej
Jag har en liten trädgård i tallbevuxen bergig miljö. Denna bevattnas sommartid med vatten från egen borrad brunn. Ett flertal växter och grönsaker uppvisar ett samfällt problem.
Mycket långsam tillväxt och blad närmast mark som vissnar och faller av. Detta drabbar många grönsaker och arter som syrén, björnbär, tomat, rhododhendron m fl.
Jag kan se en skillnad mellan ytor som bevattnas med regnvatten och ytor bevattnade från brunn. Misstanken är då att brunnsvattnet innehåller / saknar något som orsakar detta.
Jorden är köpt plantjord som luckras och gödslas.
Tacksam för en teori eller råd...

är Mats Lundgren

Mats Lundgren

Kommentarer

  • Detta går tyvärr inte att svara på utan att analysera vattnet. Det finns en mängd företag som göra olika typer av analyser beroende på vilket problem man vill lösa. Kontakta några ackrediterade firmor för att få förslag på analys utifrån berggrund, symptom mm

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent