Ask-sjuka

Hej! Bor i Alingsås. Inom det område där jag bor har vi ett antal askar som drabbats av sjukdom, med ett flertal stora döda grenar m.m. Askskottsjuka?
Vad bör göras vad gäller beskärning m.m. för att kunna bevara träden så friska som möjligt så länge som möjligt?

Kommentarer

  • Hej Vidar,

    Det är mycket troligt att det är askskottssjuka, men för att vara säker behöver man förstås inspektera träden på plats.

    För att hjälpa träden läka kan man visserligen beskära på frisk ved minst 30 cm från den del som är död, men det är stort arbete och endast rimligt för mycket värdefulla träd, t ex gamla hamlade exemplar i askängar. Dessutom kan vissa träd överlever angrepp. Om det finns sådana resistenta träd på platsen är det värdefullt att rapportera dem till Skogforsk, se:
    https://www.slu.se/ew-nyheter/2019/5/hjalp-till-att-radda-asken/

    Hälsningar

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent