Artbestämning

Hej! Kan ni snälla se om ni vet vad det här är för växt och ifall den är ätlig? Den växer i vår trädgård i Kålltorp, i lerig jord, under häcken, soligt läge. Ca 1-2 cm breda blad, ca 20-40 cm hög. God lökdoft.
Bästa hälsningar
Karin

Kommentarer

  • Hej Karin,
    tyvärr kan jag inte med säkerhet bestämma löken utifrån bilden, det finns flera som ser lite liknande ut i tidigt stadium. Jag kan tipsa om FOR - Fritidsodlarnas riksorganisation http://www.for.se/ som kanske kan ge dig svar. Du är också välkommen att skicka in en ny bild när den blommar så kanske jag kan ge dig ett bättre svar.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent