Artbestämning samt skötselråd

Jag har fått några lökar/knölar som får vackra blommor i olika färger, se bild. Vad är det för växt? Kan den stå ute över vintern eller ska den lagras frostfritt? Vill växten stå i sol eller skugga? Lökarna ska vara inhandlade på Lidl.

Kommentarer

  • Hej!
    Detta är en Tigridia pavonia, påfågelslilja. Den växer naturligt i Mexiko-Honduras, vilket tyder på att den inte är särskilt härdig i vårt klimat. Säkrast är nog att behandla den som en dahliaknöl och förvara den inne under vintern.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent