Artbestämning och beskärning

Hej!

Jag undrar vad det är för barrträd jag har i trädgården. Sedan undrar jag också om jag kan ta bort grenar som börjar se risiga ut och hur jag ska göra isåfall? Ska man skära bort grenarna nära stammen eller ska man lämna några cm av grenen ut från stammen?

Vänliga hälsningar,
Jamilla

Kommentarer

  • Hej
    Det är en blåbarrig typ av himalayaen (Juniperus squamata) och den går bra att putsa - gärna genom att ta bort torra grenar och skott som brukar ge den ett mindre tilltalande uttryck. Skall du såga eller klippa en gren från en huvudstam skall det göras så nära stammen som möjligt för att undvika att det blir små rockhängare kvar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent