Artbestämning.

Vad är namnet på denna klängväxt som jag bifogar två bilder på? Parasit?

Kommentarer

  • Hej
    Det är en vildvin eller rättare sagt rådhusvildvin (Parthenocissus tricuspidata) som med hjälp av suganordningar kan fästa sig på ytor av egen kraft och därmed klättra sig uppåt mot ljuset. Det är ingen parasit då den fotosyntiserar på egen hand och behöver bara något att klättra på - en husfasad eller en björk

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent