Artbestämning av svamp

Denna svamp växer på en lönnstubbe i vår trädgård. Vad kan det vara? Är den ätlig?

Kommentarer

  • Hej, Gunnel!
    Det du odlar (!) på din lönnstubbe är den utmärkta matsvampen ostronmussling, den som i handeln brukar kallas ostronskivling!
    Var rädd om din stubbe så kommer du att kunna skörda under flera år, ofta mitt i vilda Göteborgsvintern!
    Ostronmusslingen behöver ganska lång koktid, ungefär som en köttbit.
    De kan variera ganska mycket i smaklighet. Om det visar sig vara goda ostronmusslingar du har på din stubbe kan du ta flisor från din stubbe och banka in i borrhål i färsk ved du vill ympa: kanske en annan stubbe, eller i meter- eller halvmeterlånga stockbitar av tex lönn, poppel, asp, al eller björk.
    Också dessa kan bli prydnader i din trädgård, och ge läckra tillskott till hushållet!

    Lycka till med din svampodling

    Pedagogen svarar
  • Hjärtligt tack för snabbt svar och alla tips. Läste nånstans att de kan förvaras minst en vecka i kylskåp, stämmer det?
    Skulle resa bort en vecka så jag la några i en papperspåse.
    Några förvällde jag i sitt eget späd men kokade inte särskilt länge, stoppade dem i frysen, vågade inte smaka då jag inte visste om det verkligen var ostronmussling.
  • Ostronmusslingen har mycket god hållbarhet och papperspåse i kylen är det bästa. Ibland får de ett vitt ludd på sig vid veckolång kylförvaring. Detta är sällan någon fara: det är oftast svampens egna hyfer. Blir de dåliga blir de missfärgade, lite klibbiga och luktar vedervärdigt.
    Frysförvaring efter kort uppkok fungerar bra, men koka dem väl vid tillredning annars blir de väldigt sega.

    Bon apetit!
    Pedagogen svarar