Artbestämning av rönn

Hej
För några år sedan fick jag ett insamlingsex. av en rönn, Sorbus aff. filipes (från Keith Rushforth-insamlingen KR 5100 A). Jag undrar nu om det kan vara samma art som Botaniska insamlat och nu fått namnet Sorbus erytrosepala. Och har ni gett denna något svenskt namn ännu?
Vänliga hälsningar
Johan Holmstrand

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Sorbus erythrosepala har ännu inget svenskt namn. Vad det gäller insamlingen KR 5100A så är jag inte bekant med det materialet. Vi har aldrig haft det i odling i botaniska så vitt jag kan se. Om du skickar några bilder till mig så kanske jag kan avgöra vad det är.

    Hälsningar,
    Kent Kainulainen
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent