Artbestämma rosor

Hej! Vi har rosenbuskar/klängrosor i trädgården, undrar vad det är för art för att kunna beskära dem på rätt sätt. Känslan är att de inte fått kärlek på ett bra tag och jag vill gärna ge dem det. 😀 Har inte bott här när de blommat så har tyvärr bara bilder på hur de ser ut nu i mars. Det ser ut att vara två olika typer, båda har nypon.

Buske nr 1 med svartnade avlånga nypon:

Buskar nr 2 med runda rödorange-svarta nypon:

Skulle ni kunna artbestämma dessa och ge tips på hur jag ska beskära?
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej
    Det är svårt utifrån bilderna att art- eller sortbestämma rosorna men du beskära dem under våren (man brukar säga att efter björken i ditt närområde utvecklat sina första blad) och då kan du börja med en rätt hård beskärning - ner till 10-15 cm ovan mark för att få till en tätare och mindre gänglig planta som kanske blommar mindre i år men kommer att leverera betydligt bättre nästa år.

    För att kunna identifiera rosorna så ta närbilder på nyponen under sensommaren, bilder på blommorna samt taggarna på grenarna så kanske vi kan lyckas att hitta ett namn på dem
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent