Artbestämma Päron / sorten päron

Vi har nyligen köpt ett fritidshus i Skärhamn-Bohuslän och i trädgården växer två äldre päronträd, oklart hur gamla.Dom ser ut att må bra men vi vet inte vilken sorts päron det är.
Enligt förra ägaren så är det två olika sorters päron ?
andra frågan är när man skördar dom och hur lämpligast ?

på bif. foto så är päronträdens frukt och blad märkt "Päron A och B "
på 2 foto.

Tack på förhand för rån och hjälp med detta = )
Med vänlig hälsning. Staffan Landin Ekelund

Kommentarer

  • Hej!
    Jag kan tyvärr inte sortbestämma era päron med hjälp av bilderna. Det skulle behövas bilder på ännu fler exemplar av varje sort samt närbild på skaft och skafthåla, foder och foderhåla, genomskärning samt kärnor. Behövs även information om mognadstid, trädets växtsätt samt frukternas lukt och smak. Det är alltid svårt att sortbestämma frukt med hjälp av enbart bilder, det säkraste sättet att få korrekta namn på era päron är att uppsöka något ställe som erbjuder sortbestämning och låta pomolog på plats bestämma frukten.

    När det gäller er andra fråga om skördetid beror det på päronsorten och dess tid för mognad. Vissa sorter mognar direkt på trädet medan andra sorter skall skördas innan mognad och lagras en tid för att mogna. För att kunna svara på vad som gäller för just era päron behöver jag först veta vilka sorter det är.

    Vänliga hälsningar
    Elin Andersson
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent