Artbestämma kaktus

Hej
Jag tog tomatfrön ifrån en tomat och satte i vanlig köpt planteringsjord på byggmax.
När dessa tomater kommit upp ca femton cm planterades dessa om och då ser jag i jorden flera st små bladpar.
Dessa planterades om också i väntan på vad det skulle bli.
Det visade sig att jag har drivit upp kaktusar till min förvåning, då är min fråga kan jag få ett svar på vad det är för kaktusar och hur är det möjligt att det kan komma från jorden jag köpt.

Kommentarer

  • Hej Mathias,
    vad kul! Du har fått med någon Opuntia art. Det är från Oputia ficus-indica som kaktusfikon kommer ifrån. De kan bli rätt stora när de växer på, så spara "lagom" många!

    Lycka till!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent