Aroniabär som luktar björnklister

Hej,
Aroniabär är min nya favorit nu i höst
Tydligen så nyttig med många bra egenskaper
Och god

Har frysen full och äter typ en halv till en dl morgon middag o kväll

Vid tillfällen då jag har mixat bären och haft dem i kylen ett tag (ett dygn eller två) så har jag upplevt en klar lukt av björnklister
Jag har nu läst på och förstått att detta kan vara ett tecken på att det bildats cyanid
Aronia ingår tydligen i rossläktet och jag läser att det släktet innehåller cyanogena glykosider som då bär/frukten sönderdelas gör att ämnen i dem kommer i kontakt med varandra och bildar giftet

Jag har endast känt denna lukt av mixade bär som stått ett dygn eller två
Jag har mixat och frusit en tredjedel av vad jag plockat

Frågor:
När det luktar björnklister - kan cyanidkonsentrationen vara ohälsosam?

Förhoppningsvis sker ingen cyanidbildning i de mixade bären i fryst form(?)

Hoppas att cyanid inte hinner bildas i matsmätningen efter att bären tuggas
Jag har inte hittat några rekommendationer om begränsat intag av Aronia
Vet ni om det finns någon eller något allmänt om ros-växter?

Känner ni till någon forskning här?

Hälsningar
Aroniaälskaren
Sonny Andersson
Stenungsund