Är det olämpligt med en bambubuske alldeles intill en vägg?

Intill bambubusken som är placerad alldeles intill en murad och putsad vägg har vi en fuktskada. Det finns en spricka och flera hål i putsen där fukt trängt in så att putsen släpper från väggen. Vägghörnet är mycket utsatt för väder och vind och det finns en teori om att det regnvatten som fångas upp av busken stänkt ut över väggen för att det ofta blåser västlig vind rakt på i samband med regn. Detta skulle på så sätt åtminstone bidragit/förvärrat fuktskadan. Buskens många blad kan säkert fånga upp mycket vatten som sedan piskas mot väggen. Formen på fuktfläcken kan stödja teorin. Precis bakom busken är det nog torrare så där kanske den istället utgör ett skydd, men jag undrar då istället om rötterna kan tränga in och skada väggen under mark.

Kommentarer

  • Bambubusken har knappast orsakat en fuktskada, snarare skuggar den ytan vilket ger bättre mikroklimat för t ex alger. Dessa kan i så fall tvättas bort.
    Rötterna ska inte kunna tränga in i grunden om huset är byggt enligt svensk byggnorm.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent