Är det gift i valnötsträd?

Jag köpte valnötter från Ungen på torget och grävde ner. De blev små träd efter vintern. Nu undrar jag om hallon och vinbär blir giftiga om de står nära träden? Jag såg nämligen en film om att valnötsträd inte ska vara nära ätbara bär och annat man odlar. Kan det stämma?

Kommentarer

  • Nej, bärbuskarna blir INTE giftiga av att stå nära valnötsträd. Vissa arter (främst svart valnöt) i valnötssläktet producerar (liksom många andra växter) ämnen som kan vara hämmande på andra arters tillväxt och groning.  T ex vissa blåbär trivs inte ihop med svart valnöt. Detta har lett till en hel del mytbildning i ämnet.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent