Är det en albinoek?

Jag lät gro några ekollon i höstas och en av dem har väldigt ljus blad. Har jag lyckats få fram en albinoek?
Agneta Sjölander

Kommentarer

  • Inte just albino (som innebär brist på melanin) men kloritisk, dvs som inte kan producera klorofyll i tillräcklig mängd. En i naturen dödsdömd individ, som bara visar att genetisk variation är en fundamental egenskap hos allt levande. Vissa vitbladiga eller variegerade namnsorter av växter som man kan köpa i handeln är just sådana partiellt klorotiska individer som förökas vegetativt.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent