Äppleträd . Döende? Ingrid Marie.

Vad kan jag göra med detta äppleträd? Det verkar inte friskt.

Kommentarer

  • Hallå
    Det är fruktträdskräfta som ditt äppelträd har drabbats av och det är inget man kan göra åt det. Det som händer är att man får sår, likt de på sista bilden, som med tiden går runt grenen vilket medför att den blir ringbarkad och dör. Hur snabbt det går är individuellt och det kan vara ett snabbt eller långsamt förlopp men slutet är detsamma. Som det ser ut på bilderna är det dags att plantera en ny generation av äppelträd. Man skall också vara försiktig att använda samma redskap såsom sekatörer eller grensågar som man använt på angripit träd på andra träd som inte angripits vilket gör att man riskerar föra smittan vidare.

    Hoppas detta gav lite klarhet i frågan
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej.
    Tackar för svaret. Hjälper det om jag tar bort allt angripet som jag ser. Det blir1/2 trädet.

  • Klart att du kan ta bort det döda i trädet vilket gör att du får ett vackrare träd men sjukdomen försvinner inte MEN det kan överväga att man har kvar trädet och kan njuta av det ytterligare några år
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tackar.
    En fråga till . Hur skall man sanera verktygen som varit i kontakt med fruktträdskräfta?
    Hälsningar Johan
  • Tvätta det noggrant med T-sprit

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent