Äpple?

Vi har en samfällighet där det planterades "körsbärsträd" 1998, sades det, av den som skulle sköta markberedningen/husgrunder osv. Det var några pinnar i princip som planterades på dryga metern. - De är max 2 meter idag...

Jag har försökt att dra vattenslangen till det träd som står närmast vår tomt och även gödslat de första åren. INGET hände överhuvudtaget så jag gav upp!

Men i våras så blommade trädet helt plötsligt till min förvåning 1998-2021, lång tidf för trädet att fundera = HÄPP!

NU har till min förvåning dykt upp något som liknar minimala äpplen! Jag och ordföranden i samfällighetsföreningen har igår försökte utröna vad det var.

Det smakar äpple!

Men jag har slagits av en tanke, kan det vara så att dessa miniäpplen kan vara vildapel?

Jag skickar med tre bilder och hoppas att mysteriet löser sig.

Kommentarer

  • Hej!
    Visst är det äpple på erat träd. Jag ska inte ge mig på att försöka sortbestämma äpplet med hjälp av bilderna men jag kan säga att det inte är vildapel (Malus sylvestris). Däremot kan det mycket väl vara en kärnsådd och i så fall är det en ny sort. Varje kärna i ett äpple är unik och skapar en ny sort.
    Det jag funderar på när jag ser på bilderna är om det har varit löss på trädet? Man brukar upptäcka det genom att bladen blir buckliga eller rullar ihop sig och att det springer myror upp och ner på stammen. Vid angrepp av röd äpplebladlus (Dysaphis plantaguinea) skadas bladen men även äpplekarten som stannar i växten, blir buckliga och deformerade, s.k. bladlusäpplen. Håll utkik efter löss och bekämpa med såpa vid angrepp. Förhoppningsvis blir det bättre utveckling på frukten ett annat år och ni kan ta med frukten till sortbestämning och kanske få svar på vad det är.
    Lycka till!
    Elin, trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent