Äppelträd 70 + med sjukdom

Angående röta på äppelträd.

Jag bot i Kärralund i ett 75-årigt hus med lite olikåldriga träd.
Jag haft en trädklippare här i många år. Han har kommit oanmäld och klippt.  2019 kom han inte och 2020 ringde jag och kollade. Han lovade att komma, men hörde aldrig av sig. Så nu är det 2 år som träden inte  beskurits.
Jag har nu haft besök av en aborist Anders Green för lite genomgång om vad som behöver göras med träden i trädgården.
Han har lämnat förslag och synpunkter och en del kommer att utföras här i vår och sommar.

Men jag har ett äppleträd-  Cox Pomona dvärg enligt mina anteckninar. Har tidigtare givit bra med härdig frukt. Trädet är 70+.
Trädet har i flera år haft en sjukdom som inte har blivit behandlat på rätt särr.
Grenar torkar ihop, blad vissnar på sommaren och blir rostfärgade. Äpplen skrumpnar och blir mögliga. En del torkar ihop till svarta klumpar.
Jag har inte tagit tillvara någon frukt i år eller förra året. Fina äpplen som läggs i luftiga trädlådor ruttnar innifrån och blir helt svarta. Har därför slutat att ta tillvara frukt. I år var det ändå inget att ta ta tillvara.

Anders tipsade om att höra om jag kan få någon hjälp och tips från er.
Han ville inte säga om trädet måste ner eller beskäras.
Jag har sökt information  på nätet, men inte helt lätt att hitta rätt bland allt

Vad är det för sjukdom. Jag har hört Monilla - Monilinia.. Kan det vara en trolig sjukdom. ?

Hjälper det att beskära ?
Är det någon idé att lägga tid och kraft på att beskära och försöka hålla efter ?

Om trädet tas ner kan man då plantera ett nytt äppelträd på samma ställe ?
Finns det motståndskraftiga träd ?

Eller vänta några år.?

Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej

    Återkom med bilder på eventuella skador på barken nedanför de vissnade grenarna då det inte kan bero på Monilia (fruktmögel) då det är främst ett svampangrepp som angriper frukterna och kan dämpas genom att man plockar bort angriper frukt och avlägsnar det från trädgården d.v.s. kasta det på tippen.

    På återseende

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej.

    Tack för snabbt svar.
    Bifogar foton i bantat format på några angripna grenar.
    Svårt att få rätt ljus mot himmel.
    Hoppas det fungerar med bilderna.

    Det som jag tycker är mest typiskt är att undanlagda fina äpplen ruttnar - blir svarta i lådan.
    De äpplen som ramlar ner på hösten har svamp på sig, eller skrumpnar och blir svarta.

    Jag har även sett lite "röd spinn" på några grenar.

    Vänligen
    Hans-Olof

  • Hej
    Utifrån bilderna ser det onekligen ut som att trädet drabbats av fruktträdskräfta (Nectria galligena) som är en svampsjukdom som sprids genom sporer och orsakar röta på stam och grenverk hos många lövträd bl.a. äppel- och päronträd. Den kan även ge skador på frukten. De intorkade grenarna och skotten är sannolikt resultatet från fruktträdskräftan medan de mögliga frukterna troligen är Monilia.

    Fruktträdskräftan ä något som man inte kan bota eller behandla utan man kan ta bort angripna partier så att trädet får ett bättre uttryck - dock tillfälligt. Istället är det dags att plantera ett nytt äppelträd och då välja en sort som är mer motståndskraftig.

    Beträffande Molinia är et viktigt att ta bort alla angripna frukter och nedfallna frukter och kasta dem på tippen. Gör man detta minskar man successivt angreppen
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent