Användning av roundup/glyfosat

Hej!
Förra året frågade jag om råd när det gällde en
klasspirea som har blivit invasiv på en naturtomt och som vi ville försöka få bort. Vi fick då tipset att vi först skulle såga ner den med en röjsåg och sen använda roundup på den. Vi använde röjsågen i juli förra året och använde för övrigt trädgårdsättika 1g/v för alla småskott som kom upp ända fram til kylan slog till. Har sen eldad upp alla grenar och rötter som vi orkade dra upp under vintern på växtplatsen i förhoppningen om att hettan skulle göra jobbet åt oss på en del av arealen i alla fall. Nu har spirean vaknad till liv igen och vi har bunkrat upp med roundup. Frågan är följande: När är bästa tidpunkten på året att använda roundup? (Vi vill helst använda så lite som möjligt för milöns/insekternas skull, men inser att trädgårdsättikan enbart nog inte räcker.)
Mvh, Manuela

Kommentarer

  • Enligt expertisen i Storbritannien skall glyfosat appliceras på ovanjordiska delar i samband med att växten drar ner näring till jordstammar och rötter, dvs bäst under sensommar och tidig höst. Det är också viktigt att upprepa behandlingen under flera år. Se till att följa de lagar och regler som finns för användadet av glyfosat.
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent