Antal växter i botaniska?

Vi sitter här med en glad och funderar på hur många olika sorters växter ni har i trädgården? Vi hittar att det av är ca 6000 träd, 100 begonior och 700 tropiska orkidéer så det bör bli rätt många sammanlagt...
mvh Karin

Kommentarer

  • Hej Karin,
    det varierar lite år från år. En snabbkoll i databasen så ser jag att vi har ca 13000 unika arter, sedan så har vi flera sorter av en art samt annueller (ettåriga växter) som registreras på ett annat sätt, vid en grov uppskattning skulle det då bli någonstans runt 15 - 16 000 arter och sorter. Sedan så har vi såklart flera plantor av samma art vilket gör att antalet växter är mycket högre än så.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent