Anlägga lökbädd för vinter och vårblommande Iris

Hej! Först och främst, tack för utförligt svar på min förra fråga 'Anlägga lökbädd för Krokus'

Jag ska anlägga en upphöjd lökbädd, byggd i mursten på 120x80cm. I bädden ska jag ha vårblommande Irisar som är lätta att få tag på via firmor på nätet. Totalt rör det sig om 15 sorter mestadels reticulata-hybrider men även Iris reticulata och Iris danfordiae. Under sommaren och vintern tänker jag täcka bädden för att skydda den mot väta. Min fråga är, hur djup bör bädden vara och vilken blandning bör odlingssubstratet bestå av för att få en så bra 'one soil fits all'-jord som möjligt?

Jag undrar också om jag kan låta bädden kan stå på en vanlig gräsmatta och/eller om jag i sådana fall borde förbereda/dränera marken på något sätt. Min tomt är plan så jag kan inte anlägga bädden i en slänt för naturlig avrinning.

Vänliga hälsningar
Christian Dingwell
boende i Norra Halland, zon1 till zon2

Kommentarer

  • Hej Christian!
    Vad roligt att du är intresserad av att odla geofyter! Vad gäller lökbädd för iris så kan du utgå från det tidigare svaret ang. krokusbädd. Dock kan tilläggas att iris som tillhör Reticulata-Gruppen generellt mår bättre av en något torrare sommarvila och då är ett glastak att rekommendera.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent