Anlägga lökbädd för Krokus

Hej! Jag är fullständig nybörjare och tar tacksamt emot hjälp. Jag ska anlägga en upphöjd lökbädd, byggd i mursten på 120x80cm. I bädden ska jag ha Krokusar som är lätta att få tag på via firmor på nätet. Totalt rör det sig om 32 sorter och i huvudsak Bägarkrokus, Grekisk Krokus, Sardinienkrokus, Crocus tommasinianus och Crocus vernus. Under sommaren och vintern tänker jag täcka bädden för att skydda den mot väta. Min fråga är, hur djup bör bädden vara och vilka dräneringsmaterial och jordblandning ska jag välja för att få en så bra 'one soil fits all'-jord som möjligt?

Vänliga hälsningar
Christian Dingwell
boende i Norra Halland, zon1 till zon2

Kommentarer

  • Hej!
    Vår trädgårdsmästare Johan Nilsson svarar så här:
    För växtmaterialet du nämner räcker ett djup på 30 cm. Ett djup på 40 cm eller mer är att föredra ifall du i framtiden vill odla andra "större" geofyer (lökar och knölar).
    Odlingssubstratet bör ha en genomsläpplig och väldränerad struktur. Ett ungefärligt recept på jordblandning är: lika delar sand (0-8mm natursand), grus (2-5mm flis) och organiskt material (matjord/mineraljord eller dylikt + stallgödsel. Lökväxter är hungriga och vill ha mycket näring. Ju mer sand och grus desto mer väldränerat (medför mer vattning). Alla krokus-arterna du nämner fungerar mer eller mindre bra på friland hos oss i Sverige, så för dessa behöver du inte täcka bädden. Många andra geofyter behöver en torrare sommarvila och då kan det var aktuellt att täcka sommartid mot regn. På vintern behövs ingen egentlig täckning mot fukt när man har ett väldränerat odlingssubstrat. Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare