Angripna äpplen

Vad har hänt med dem? Hur göra nästa år för att slippa angeppen?
Hälsningar Johan

Kommentarer

  • Hej!
    Detta är rönnbärsmal. Vissa år blir nästan alla äpplen angripna medan det andra år bara är några enstaka. Rönnbärsmalen går helst på rönnbär, men i år var det dåligt med rönnbär på många håll och då går de på äpple istället. Finns inte så mycket att göra för fritidsodlare tyvärr, men det kan vara bra att plantera en rönn i närheten.
    Nästa år bör angreppen bli mindre. Förhoppningsvis blir det mer rönnbär, och rönnbärsmalen blir försvagad av att leva på äpple istället för rönn.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Det finns faktiskt alldeles utmärkta ferromonfällor mot rönnbärsmal i handeln!  Jag har själv prövat dessa under trettio års tid. Kostar under hundralappen, och en fälla ger fullgott skydd för en hel villaträdgård med tiotalet fruktträd. Ett giftfritt sätt som fungerar bra i såväl yrkes-som hobbyodling. Fällorna lockar kärlekslystna rönnbärsmalhannar i fördärvet (klisterpapper), medan honorna förblir "okyssta", och inte kan lägga funktionsdugliga ägg på äpplena.
    Pedagogen svarar