Angriper honungsskivling björkar? Kallas ju för "träddödaren" av vissa.

Har en stor (ca 20-25 hög) gammal björk på tomten. I höst växte det stora mängder svamp, som jag tror är honungsskivling, på en gräsyta intill.  Har aldrig hänt tidigare. Klippte gräset och tog bort svampen, men började sedan fundera på vad det var för svamp. Hittade då på nätet uppgifter, som skrämde mig. Svampen kallades för "träddödaren". Kan denna svampen angripa och döda en stor, frisk björk? Vill ju inte att den försvagas och stormfälls, som hade hänt någon annan. Ca 5-6 m från denna björk finns stor  stubbe av en björk vi fällde för drygt 10 år sedan. På den växer flera olika sorters svampar. Bifogar bilder på svampen.

Kommentarer

  • Hej
    Honungsskivling ser det ut som MEN man skall inte tro allt som skrivs. Träd och buskar som mår bra står vanligen emot angrepp av honungsskivling, utan det är främst individer som inte mår bra - av hög ålder, placerats fel såsom för torrt eller för blött etc.) som angrips av honingsskivling och då kan det gå fort då svampen bryter ner veden snabbt vilket gör att grenar och hela träd kan välta. Björk är tyvärr träd som lätt angrips av honungsskivling ifall de nått en hög ålder eller att de blivit försvagade av någon annan anledning. Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon arborist med erfarenhet att göra vitalitetsbedömningar av träd för att tillsammans diskutera detta så att ett riskfyllt träd kan tas ned kontrollerat eller att den kan få stå kva en tid till men där man har en noggrann kontroll av hälsostatusen på trädet och ser ifall man plötsligt ser döda kvistar eller grenar i kronan som inte varit där tidigare, vilket kan vara ett tydligt tecken på att trädet är angripet
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent