Angrepp på buskros

Jag har tre 16 år gamla buskrosor av sorten Ghislaine de Féligonde som står med ca 2 meters mellanrum vid ett plank. I sommar har den största av dem sett klen ut, visserligen blommat rikligt i juni men därefter har bladen varit väldigt bleka och med kraftiga rostangrepp trots exakt samma gödsling och vattning som de andra två. Nu har jag upptäckt att den har stora skrovliga svulster längst ner på flera av stammarna. Kan det vara någon sorts kräfta? Jag gissar att jag måste gräva upp och slänga hela rosen i brännbart. Kan jag behålla de andra två som ser fina ut? Vågar jag plantera en ny ros? Finns det risk att samma sjukdom drabbar andra buskar och träd? Inom några meters radie finns ett klotkörsbär, en junimagnolia och en kopparlönn som alla drabbats av mystisk, plötslig grendöd av enstaka grenar i sommar. Ser dock inga svulster på dem. Trädgården ligger i Göteborg. Vänliga hälsningar!

Ilja Laesser

Kommentarer

  • Hej!
    Ursäkta sent svar och tack för din fråga! Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp. Deras rådgivning hittar du via denna länk: www.for.se/tradgardsradgivning

    Vänliga hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent