Angrepp av rhododendronstrit på frilandshibiskusar

Jag har två fantastiska frilandshibiskusar i min trädgård på Näset. En ’Oiseau bleu’ och en ’Red heart’. Båda är angripna nu, den blå allra värst. Det är så förskräckligt sorgligt att se.
Den blå är mer än 12 år gammal. Mer än 2 meter hög och nästan lika bred. Den blommar helt överdådigt varje år, mängder med blommor och en vacker grönska.
I år började den se knepig ut redan innan blomningen. Mängder av blad blev helt gula och har ramlat av, knoppar och knappt utslagna blommor färdiga att slå ut har skrumpnat ihop och ramlat av. Några blad har blivit vita på kanterna, få är ätna i kanterna.
Jag kollade noga och länge, hörde ett knepigt ”klickande” ljud i hela buskarna. Jag har fotat, kollat på nätet och jag förstår nu att den är den färggranna rhododendronstriten som gått till attack i min trädgård. Ljudet hörs när dom landar på bladen, nästan som gräshoppor. Det är säkert tusentals stritar på min buske, kan sitta upp till 5 stritar på ett enda blad. Grannen har massiva gamla rhododendronbuskage i sin trädgård, några bara ett par meter från mina hibiskusar. Jag har snokat bland hans buskar men hittar inga stritar på hans rhododendron.
Jag har en vit frilandshibiskus längre bort i min trädgård, den ser fin ut, som vanligt.
Nu den 18 augusti är det för sent att hjälpa mina älskade hibiskusar, blad, knoppar och skrumpna blommor ramlar ner i en rasande fart.
Min fråga kommer här: Vad kan jag göra för att hjälpa mina frilandshibiskusar så att dom inte blir så sorgligt förstörda av stritarna nästa år? Tack på förhand för svar!
Jag har foton också ifall ni vill ha.
Gunita Cruse Ståleby

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga och ursäkta vårt sena svar! Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp. Deras rådgivning hittar du via denna länk: www.for.se/tradgardsradgivning

    Vänliga hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent