Äng

Har en "äng" med prästkragar, blåklockor mm i min gräsmatta. Där frodas även mossa och jag undrar om jag kan/ska köra min vertikalskärare även där för att lufta ängen. Om jag förstår rätt så ska det inte ges nån näring på ängen.

Kommentarer

  • Hej!
    Det är riktigt att ängen inte skall ha näring. Det är därför allt växtmaterial ska räfsas ihop och tas bort efter att man slagit ängen, så att marken långsamt utarmas. Det kan fungera med vertikalskärare nu tidigt på våren, prova lite försiktigt, det är meningen att mossan skall försvinna men ängsplantornas rosetter bli kvar.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare