Amorphophallus titanum

Hej! När blommar Amorphophallus titanum / jätteknölkallan? Vill gärna se

Kommentarer

  • Hej,
    det är svårt att förutspå när Amorphophallus titanum - jätteknölkallan kommer blomma. Det kan dröja många år mellan de olika blomningarna, så just en sådan växt kräver tålamod. Just nu finns det inga tecken på blomning i närtid. När det är dags så kommer vi att berätta om det på alla sätt vi kan.

    Med vänlig hälsning,
     Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Kan jag köpa en knöl av Amorphophallus titanum hos er på botaniska trädgården i Göteborg?
  • Hej Mathias,
    nej det kan du inte. Vi säljer inga växter från våra samlingar och butiken har ingen försäljning av jätteknölkalla.

    Det ligger ett förslag från forskarsamhället att arten ska skyddsklassas och läggas till i CITES, då hotet mot både habitat och art har ökat. Därför vill jag egentligen avråda ifrån eller uppmana till försiktighet när du letar efter att köpa denna växt. Det är viktigt att ha lagriktiga import och exportdokument vid köp av exotiska växter även som privatperson. Titta gärna på jordbruksverkets sida angående både CITES och Nagoya lagstiftningen.
    Ta med eller beställa växter och växtprodukter till Sverige som privatperson - Jordbruksverket.se

    Vänligen
    Åsa Krüger, botanist.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent